Want your
own Fotopage?








 
Kheirul's FotoPage

By: Kheirul Mohamed

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 26-May-2008 08:15 Email | Share | Bookmark
Ni dia cara buat tempoyak

 
Semalam aku pi Tesco Ampang.... ada plak kat situ diorang jual lelong isi derian yang dah dekat nak expired tu... murah plak tu.. sekilo isi derian expired = RM5... apa lagi aku sapu ler dua bungkus....

Aku ni dah ler nama orang Pahang.. kalu tak reti makan tempoyak tu.. bukan namanye orang Pahang ler... dah ler tu.. kalu makan tu bukannye sikit..dah ler reger tempoyak sekarang ni mahal giler.. 100gram tempoyak pon dalam RM3 diorang dok jual.... so baik aku buat sendiri tempoyak tu...

ok... nak buat tempoyak ni senang giler.... apa yang perlu buat adalah asingkan isi derian drp bijinye aja,.... pas tu cari ler bekas kedap udara dan bubuh jer isi derian tu kat dalam tu...

TIPS buat tempoyak:
1. tangan jangan basah... make sure jangan bercampur ngan air... nanti tempoyak tak jadi
2. jangan isi balang tu penuh penuh... buat 3 suku jer.... kalu penuh kang... gerenti meletop bekas tu....
3. jangan simpan/peram balang kat tempat panas... nanti meletup.. simpan kat tempat yang kering dan suhu bilik aja....

camne nak tahu peraman tu dah jadi tempoyak...
senang jer.... raser ler... kakkakakaka.....



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net